Social Media


Stichting MangaKissa is een Culturele ANBI

Manga over WW2: Showa A History Of Japan

Als tweede in een serie van reviews over manga en boekwerken die te maken hebben met de rol van Japan in de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen hiervan behandelen we vandaag Showa: A History of Japan.

Titel: Showa: A History of Japan (???????)
Auteur: Shigeru Mizuki
Volumes: 13
Jaar van uitgave: 1988 – 1989

Engelse uitgave:
Uitgever: Drawn and Quarterly (http://www.drawnandquarterly.com)
Gebundeld in 4 boekdelen (Showa: 1926 – 1939, Showa: 1939 – 1944, Showa: 1944 – 1953, Showa: 1953 – 1989)
Onder andere verkrijgbaar bij:
www.archonia.com/comicshop/en/article/169725/showa+history+of+japan+1926+-1939+tp/
www.archonia.com/comicshop/en/article/186217/showa+history+of+japan+tp+vol+02+1939-1944+%28mr%29/


Recensie over eerste twee boekdelen (Showa: 1926 – 1939, Showa: 1939 – 1944)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoals de naam al een beetje weggeeft hebben we hier voornamelijk te maken met een geschiedenis overzicht. Dit werk van de auteur Shigeru Mizuki (Ge Ge Ge no Kitaro, Akuma-kun, Onward To Our Noble Deaths) levert een geïllustreerde kijk op een tijdperk in Japan dat gekenmerkt is door een door de jaren heen fluctuerende economie, met hoge pieken en diepe dalen, een naar totalitair neigende regering en een totale omslag van denken en doen na de overgave van Japan in de Tweede Wereldoorlog.

De Shouwa tijdperk is een van de vier tijdperken die Japan heeft gekend sinds het land weer onder constitutionele controle is onder een keizer. Deze vier tijdperken komen overeen met de regeerperiodes van de keizers. De tijdperken zijn de Meiji (1868 – 1912), Taishou (1912 – 1926), Shouwa (1926 – 1989) en Heisei (1989 –). Van de vier perioden duurde tot nu toe de Shouwa periode het langst. In deze periode is ontzettend veel gebeurd in een land dat hoopt mee te draaien in de moderne wereld van de twintigste eeuw.

Showa: A History of Japan heeft een tweeledige opzet. Hoofdstukken worden over het algemeen afwisselend gekenmerkt door een geschiedkundige vertelling van feiten en gebeurtenissen, en persoonlijke belevenissen van Shigeru Mizuki, zijn familie en omstanders zelf. De geschiedkundige hoofdstukken zijn veelal in een semi-realistische stijl getekend en gaan gepaard met veel informatie. Het wordt ondersteund door een alwetende verteller in de vorm van Nezumi Otoko (Rat man). Nezumi Otoko is een karakter uit een ander werk van Mizuki; in Ge ge ge no Kitaro is Nezumi Otoko een oplichter. Niet een persoon waarvan je zou verwachten dat het een betrouwbare verteller zou zijn. Desalniettemin is Nezumi Otoko een populair karakter in Japan.

Nezumi Otoko en ook de hoofdstukken over Shigeru Mizuki zelf zijn getekend in een meer cartoonachtige stijl. De stof is veelal lichter, zeker wanneer Shigeru nog jong is (In 1926 was hij vier jaar oud.) In deze hoofdstukken wordt vooral naar voren gebracht hoe mensen reageerden op gebeurtenissen in het land.

Het geheel verwijst vaak naar evenementen of personen welke misschien bij het Japanse volk als bekend staat maar in vertaling gaat dusdanige informatie vaak verloren. Iedere bundel kent dus een appendix met uitleg over begrippen, personen en gebeurtenissen. Je zult vaak bladeren naar deze laatste pagina's tijdens het lezen.

De bundels van Drawn and Quarterly lezen van rechts naar links. Het zijn stevige boekwerken van ongeveer 500 pagina's per stuk. Er is een besluit genomen om de hele reeks van origineel 13 volumes te bundelen tot 4 werken, ieder welke een periode binnen de Shouwa periode beschrijven. Het eerste deel behandelt de aanloop naar participatie in de Tweede Wereldoorlog, gekenmerkt door een Japanse variant van de Roaring Twenties en de Grote Depressie. Het tweede deel behandelt de participatie van Japan in de Tweede Wereldoorlog. Het derde deel behandelt voornamelijk het Japan dat bezet is door de Verenigde Staten, welke tot 1953 duurde. Het laatste deel schetst een tijd van modernisering en economische opleving in Japan.

Door de hoeveelheid informatie en het tempo waarmee dit verteld wordt voelt het soms als een droge pil om te lezen. Laat dit je echter niet afschrikken, het is een mooi geïllustreerde overzicht en de meer persoonlijke hoofdstukken zorgen voor een nodige verlichting van het materiaal.

Erwin Westra


Adres & route

Stichting MangaKissa
Pauwstraat 13
3512TG Utrecht

Routebeschijving
Parkeren

Openingstijden

Donderdag - Vrijdag:

17:00 - 21:00uur

Zaterdag- Zondag:

14:00 - 21:00uur

Voor actuele openingstijden

Klik hier

Sponsor